Swap van een tellerunit zonder toerenteller naar eentje met toerenteller in een ford P100


De Ford P100 kabelboom is NIET voorzien om een toerenteller te hebben. de P100 is eigenlijk heel basic opgebouwd zonder enige mogelijkheid van opties. Dat gaan we veranderen. allereerst een test van een toerenteller direct op de motor




, dit is succesvol, we kunnen de ombouw beginnen...


Vergelijken van de aansluitconnector



... hmmm... dik probleem natuurlijk. bovenaan een connector met 12 aansluitklemmen van een ford sierra 1.8TD, onderaan het P100 1.8TD deel met een connector met 13 pinnen. 7 bovenaan, 6 onderaan en compleet ander type aansluitconnector.

Uittekenen van de draden


Sierra:


P100:

De oude tellerunit


waar ook de brandstofmeter niet meer werkte (reden 1 van de vervanging).


De verschillende connectoren, die we gaan afknippen en uitwisselen


Andere tellerunit aangesloten...


Alles werkende zoals het hoort.


Echter... de brandstofmeter blijft altijd in het midden staan, die werkt nu wel, maar toch is er nog wat fout.
ik had al mijn digitale brandstofmeter van mijn golf overgebouwd en die bleef ook op 11Liter staan. de multimeter gaf 5.1V op het display


Eerst eens de tanksender los gemaakt, en met een weerstand ertussen gezocht waar de standen ongeveer zijn:
Sierra tellerunit


en dan de oude tellerunit van de P100 nagekeken


Prima dus, iets van 20-160ohm van vol naar leeg. dit komt ook overeen met de 3de regel hier


Dan maar de brandstof laten leeg lopen en kijken hoeveel er echt in zat, en dan de fuelsender eruit halen.
Die zat natuurlijk vastgeroest in de middenpositie (114ohm en vandaar de verklaring waarom de benzinemeter altijd halfweg staat en hierboven dan ook stabiel 5.1V had) en bij bewegen aan de arm stopte de werking


Binnenkant zat de veer en de contacten in een zwarte smurrie bedekt


contacten opgekuist met schuurpapier 2000 en wat contactspray als reiniger, en het armpje met een fijn staal borsteltje proper gemaakt


Alles weer inbouwen, en km's rijden om de tank te testen :-).
We konden het ook niet laten om direct weer een digitale versie van de brandstofmeter in te bouwen. in het midden zat zo een doorschijnend oranje plaatje, maar er zat geen lampje achter. dus kon nooit oplichten. dat kan eruit en display kan er dan in






Op dit display zie je nu:
64: aantal liters in de tank
13.3V: accuspanning
850-1280km: geschatte autonomie met de resterende liters. dit moet nog verfijnd worden aangezien ik niet weet hoeveel die verbruikt.